3 pont, hogy mit tegyél konfliktus és vita esetén!
A konfliktus és a vita sokszor olyan dolgokra is fényt deríthet, amire előtte sosem gondoltunk volna.
Nos, talán vannak jobb megoldások is, mint az, hogy agyonütjük a másikat... :)
A konfliktus és a vita sokszor olyan dolgokra is fényt deríthet, amire előtte sosem gondoltunk volna. Mégis, szinte mindenki el akarja kerülni a konfliktusokat.
Tudod miért akarják az emberek általában elkerülni a konfliktusokat?
Azért, mert sokan azt gondolják, ha nincs konfliktus, akkor nincs semmi baj. Ez azonban a problémákat nem oldja meg, csupán besöpörtük a szőnyeg alá.
Mi a konfliktus?
Egy igény, egy probléma olyan megoldása, melynél a másikat - a döntés fázisában - nem vették figyelembe.
Miért nem jó elkerülni a konfliktusokat?
A konfliktusok elkerülése: személytelenséghez, önbizalom és önbecsülés csökkenéshez vezethet, így semmiképp nem érdemes elkerülni az elénk kerülő konfliktusokat.
Sokan a veszekedéstől való félelem miatt nem akarnak konfliktushelyzetbe kerülni, pedig a konfliktus, a vita és a veszekedés két egymástól független dolog - mégha van is olyan tapasztalatunk, hogy egy kialakult konfliktusból veszekedés lett...
Amennyiben megfelelő kommunikációs eszközeink vannak a konfliktus kezelésére - melyet a Tudatos Kommunikáció 3. moduljában, a Tolmács nyelv részeként megtanulhatsz - akkor bármilyen konfliktus esetén vita és veszekedés nélkül, - úgy, hogy senki sem sérül a kapcsolatban - meg lehet oldani a felmerült helyzetet.
EGY PROBLÉMA (KONFLIKTUS, VITA) MEGOLDÁSA
- A probléma meghatározása, megértése
- A lehetséges megoldások összegyűjtése, átgondolása
- Javaslatok értékelése (Melyik tűnik a legjobbnak az adott helyzetben?)
- Döntés, kiválasztás
- Megvalósítás, a probléma megszüntetésére tett lépések
- Ellenőrzés: sikerült-e a problémát megoldani?
A konfliktus egy olyan probléma, amelynek megoldását a 4. fázisban kezdték meg!
Konfliktus akkor alakul ki, amikor a saját igényemet érvényesítem a döntésemmel, ezt a döntést kimondom, mely döntés ütközik valaki más igényével.
A másik ember nélkül meghozott döntés – a másikra "ráerőszakolás" – sokszor majdnem olyan hatással van, mint a fizikai erőszak – ezért nagyon sok esetben heves ellenállással, sérelemmel, rossz érzéssel jár, így előbb a másik érzéseinek a kezelésével, megértésével kell kezdeni a konfliktuskezelést, csak utána jöhet maga a probléma megoldása!
Ilyenkor a legjobb módszer: menj vissza az elejére, azaz, alakítsd vissza a konfliktust problémává, igénnyé!
A JÓ KONFLIKTUS MEGOLDÁS 3 PONTJA:
Hagyd abba a harcot és kommunikálj helyette! Miről van szó?
Alakítsd vissza a konfliktust problémává: mi volt az eredeti igény?
Használj megértő nyelvet, én közlést, hogy az összes igény felszínre jöjjön, és hogy az érzéseket is "elvarrd"!